Kind-voorop nieuws

December 2016

Waarschijnlijk heeft uw kind afgelopen maand zijn of haar rapport gekregen.

Misschien was het toch weer een teleurstelling!

Want je had gehoopt dat het nu toch echt beter zou gaan… Je blijft het gevoel houden dat er meer in zit….

Thuis oefenen is iedere keer weer een strijd.

Bij RT leert uw kind om anders te leren en zal er weer plezier terugkomen!

Oktober 2016

Heeft uw kind moeite met het onthouden van opdrachten? Is uw kind snel afgeleid? Lukt het maar moeilijk om topos te leren? Dan is een training Jungle Memory erg aan te raden.

Reactie van een vader; “we hadden maar 1 avond de tijd om topo te leren maar hij heeft een 10 gehaald en hij wist het een week later nog!! Jungle Memory heeft heel goed geholpen!”

Juni 2016

Het schooljaar is bijna ten einde, hoe zijn de berichten vanuit school? Gaat uw kind net met de hakken over de sloot? Dan is het verstandig om vanaf het begin van het schooljaar pre-teaching te geven, zodat uw kind oefent met de onderwerpen bij de remedial teaching voordat het in de klas aan bod komt. Op deze manier bouwt uw kind zelfvertrouwen op en zal het niveau omhoog gaan.

Februari 2016

Hoe heeft uw kind de Cito toetsen gemaakt? Past dit beeld bij het beeld van ouders en school? Gaat uw kind niet of nauwelijks vooruit, ga hier dan altijd uitgebreid over in gesprek met school. RT inzetten zou misschien net dat duwtje in de rug kunnen betekenen!

Januari 2016

Ook via het samenwerkingsverband is het mogelijk om Jungle Memory in te zetten. Vraag ons naar de mogelijkheden.

December 2015

Fijne feestdagen een een leerzaam en gelukkig 2016!

Oktober 2015

Het werkgeheugen is erg belangrijk om goed te kunnen leren. Jungle Memory training kunnen op jonge leeftijd heel goed zijn. Jungle memory traint leerlingen hun werkgeheugen te gebruiken. Het werkgeheugen stelt ons in staat om mentale aantekeningen te maken van stukjes informatie die we moeten onthouden of gebruiken. We gebruiken deze vaardigheid bij talloze vakken als taal, rekenen, geschiedenis of NASK. Door het werkgeheugen te trainen kunnen leerlingen een flinke sprong voorwaarts maken.

September 2015

Een goed begin is het halve werk, wanneer uw kind moeite heeft om mee te komen wacht dan niet te lang en ga in gesprek met de leerkracht. Misschien kunt u thuis ook wat doen?

Juli 2015

Kind-voorop wenst iedereen een hele fijne vakantie!

Juni 2015

Ook in de zomervakantie gaat de begeleiding bij Kind-voorop door, vraag naar de mogelijkheden!

Mei 2015

Volgende maand worden de Cito toetsen weer afgenomen. Dat is vaak erg spannend, probeer er als ouder relaxed mee om te gaan. Wel belangrijk dat uw kind op tijd naar bed gaat.

April 2015

De meivakantie komt er aan, veel kinderen zijn dan lekker twee weken vrij. Heerlijk! Probeer ook in de vakantie goed te blijven lezen en voorlezen.

Maart 2015

Steeds meer kinderen maken gebruik van Squla om te oefenen voor school. Dit is niet alleen leerzaam maar wordt door de kinderen ook als erg leuk ervaren. De kinderen sparen namelijk ook meteen voor bijvoorbeeld een bioscoopbon of Intertoysbon. Dat geeft wat extra motivatie!

Februari 2015

Waarschijnlijk heeft u een rapport gekregen, hoe staat uw kind ervoor? Zijn er zorgen?

Zo ja; bespreek dan met de leerkracht van uw kind wat u kunt doen om te ondersteunen. Dat voorkomt dat uw kind vast loopt en misschien frustreert.

Zo nee; wat fijn, zorg er wel voor dat u goed op de hoogte bent van waar uw kind mee bezig is.

Januari 2015

De beste wensen voor 2015!

Let op! Deze maand worden de Cito toetsen weer afgenomen. Zorg dat uw kind op tijd naar bed gaat, zodat hij of zij uitgerust de toetsen kan maken!

November 2014

Zit uw zoon of dochter in groep 3, dan is vorige maand de herfstsignalering van Veilig Leren Lezen afgenomen. Belangrijk dat u even informeert hoe dat gegaan is. Nu is het nog op tijd om snel bij te gaan spijkeren als er onderdelen zwak zijn. Belangrijk blijft om veel te blijven lezen met uw kind.

Oktober 2014

Vanaf nu bieden wij naast de Cogmed training ook de Jungle Memory training aan!

Zie voor meer informatie; http://kind-voorop.nl/jungle-memory

September 2014

Iedereen een leerzaam en goed schooljaar gewenst!

Juli 2014

Kind-voorop wenst iedereen een hele fijne vakantie!

April 2014

In groep 3 al achter de feiten aanlopen?!

Vaak ben je als ouder compleet afhankelijk van de leerkrachten om er achter te komen hoe het gaat met je kind in groep 3. Kinderen merken vaak zelf niet dat zij achter blijven op het hoge tempo van groep 3.

Tot en met november kunnen veel kinderen nog goed meekomen, daarna wordt het ineens een stuk lastiger. Het leren van de letters en de basis van het rekenen zouden vanaf dat moment geautomatiseerd moeten zijn. Het tempo gaat omhoog en naast het produceren wordt er ook al veel toepassing gevraagd van uw kind.

Dan zijn de eerste problemen zichtbaar maar er is nog geen nood aan de man. Wel belangrijk om goed in gesprek te blijven met de leerkracht. De toetsen van januari en de signaleringen vanuit Veilig Leren Lezen zullen uit moeten wijzen of externe hulp nodig is. Deze gegevens kunnen u, als ouder, erg overvallen.

Als ouder ben je vaak al snel onder de indruk van alles wat uw kind al kan, maar het tempo en het niveau gaan erg hard.

Om een idee te krijgen van het leestempo per Avi niveau, kunt u uw kind mee laten lezen op de volgende site;

http://http://www.avi-lezen.nl/site/k-portal/kinderen.htm

Avi; M3 is midden groep 3, E3 moeten de kinderen in principe aan het einde van groep 3 beheersen. M4 is midden groep 4, etc.

Op het gebied van rekenen is het al noodzakelijk dat kinderen de optelsommen tot 10 geautomatiseerd hebben en al een inzicht hebben in de getallenlijn tot 20. Bijvoorbeeld 8 = 5 + … . Een som als 5+3=8 lukt vaak nog wel.

Maart 2014

Hieronder schreven wij dat lezen en woordenschat erg belangrijk zijn voor de ontwikkeling van uw kind. Daarnaast is kennis van de wereld om je heen ook erg belangrijk. Wanneer je een moeilijk woord tegenkomt, kun je met de context, een rijke woordenschat en kennis van de wereld een heel eind komen.

Hoe vergroot je deze kennis van de wereld? Door bijvoorbeeld regelmatig naar het Jeugdjournaal en Klokhuis te kijken. Samen kijken en er met uw kind over praten is zeker aan te raden. U zult verrast zijn over de visie, vragen en mening waar uw kind mee kunt komen.

Februari 2014

Lezen is lezen!!

Het maken van veel ‘lees kilometers’ is voor kinderen erg belangrijk. Niet alleen voor het niveau van technisch lezen is dat goed, ook de woordenschat en begrijpend lezen oefen je op deze manier.

Veel ouders willen dat kinderen alleen maar in leesboeken lezen maar het lezen van tijdschriften en stripboeken kan ook heel leerzaam zijn.

Denk hierbij aan de National Geografic kids, Kidsweek, Voetbal International junior, Donald Duck en Quest.

Januari 2014

Het belang van voorlezen

Voor de ontwikkeling van uw kind is het erg belangrijk dat u vanaf jonge leeftijd dagelijks voorleest. Vanaf 6 maanden is het al heel leuk om bijvoorbeeld een knisper boekje voor te lezen, waarbij je als ouder zelf wat zinnen verzint bij het plaatje wat te zien is. Ook zijn er leuke boekjes voor in bad. Daarna zijn Nijntje- of dierenboekjes erg leuk om voor te lezen en dingen aan te laten wijzen. Daarna kunt u bij de boekhandel of in de bibliotheek passende boeken vinden bij de leeftijd van uw kind.

Doel hiervan is dat uw kind een rijke woordenschat ontwikkeld, naast dat het natuurlijk ook een heel fijn ‘samen’ moment is!

December 2013

Terugblik op 2013

Met trots kijken wij terug op 2013, een jaar waarin wij weer veel kinderen mochten helpen in hun ontwikkeling. We hebben mooie rapporten gezien. Ook krijgen wij vaak terug dat kinderen  meer zelfverzekerd zijn, vol vertrouwen een toets maken en veel beter in hun vel zitten. Vooral dat laatste is erg belangrijk als voorwaarde om ook weer betere resultaten in de klas te behalen. Een aantal kinderen is begonnen met de Cogmed training, ondanks dat het best wel pittig is, liegen de resultaten er niet om. Kinderen merken zelf ook vooruitgang; ‘Ik kan ineens veel beter dingen onthouden als iemand mij iets vraagt, mijn moeder is er ook erg blij mee!’.

Ook fijn om te merken dat de communicatie en samenwerking tussen ouders, scholen en Kind-voorop goed verloopt. Met elkaar kunnen we de kinderen optimaal begeleiden.

Wij wensen iedereen fijne kerstdagen en een mooi 2014!

November 2013

Naast Rekentuin, nu ook Taalzee bij Kind-voorop!

Alle kinderen die begeleid worden door Kind-voorop ontvangen een account in zowel Rekentuin als Taalzee. In april van dit jaar hebben wij de voordelen van Rekentuin al besproken. Aangezien wij ook erg enthousiast waren over het zusje Taalzee, bieden wij onze kinderen dit nu ook gratis aan!

Taalzee is een adaptieve webapplicatie voor het oefenen en meten van taalvaardigheden. Het oefenprogramma is te gebruiken vanaf groep 3 (PO) tot in het voortgezet onderwijs (VO). Het kan tevens gebruikt worden voor kleuters die goed zijn in taal.

In Taalzee moeten spelers de dieren in hun zee gezond houden door taalspelletjes te spelen. Taalzee bevat ruim 20.000 opgaven verdeeld over 12 verschillende taalspellen: Werkwoorden, Woord benoemen, Zinsontleden, Flits, Dictee, Woordvormen, Letterchaos, Goed gespeld?, Lezen, Woordenschat, Spreekwoorden en Het Laatste Woord.

De spelletjes in Taalzee zijn adaptief, dus elke leerling oefent op zijn eigen niveau. Hiervoor wordt gebruik gemaakt van een innovatief adaptief systeem dat is ontwikkeld aan de Universiteit van Amsterdam. Na elk beantwoorde opgave wordt het niveau van de oefenstof automatisch aangepast. Dit maakt de succeservaring en uitdaging voor iedereen gelijk, waarmee Taalzee geschikt is voor zowel zwakke als goede leerlingen. Bovendien bevat Taalzee een grote variatie aan oefenstof, waardoor het programma zowel in het primair- als in het voortgezet onderwijs ingezet kan worden.

(www.taalzee.nl )

Oktober 2013

Cogmed; hoe werkt de training?

Cogmed heeft een veelomvattend software-trainingsprogramma met een personal coach ontwikkeld. Kleuters en hele jonge kinderen trainen met CogmedJM (15 -20 minuten). Kinderen vanaf 7 jaar trainen met het zogenaamde Cogmed RM trainingsprogramma (45-60 minuten).

Elke trainingsdag begeleidt Cogmed JM/RM zijn gebruiker door verschillende oefeningen. Deze oefeningen zijn speciaal gemaakt op het trainen van zowel het visuele als het verbale werkgeheugen. De moeilijkheidsgraad van de oefeningen past zich continu aan op de prestaties van de gebruiker. Het gehele proces wordt begeleid door een gekwalificeerde Cogmed Coach. Van de ouders van een kind wordt verwacht dat zij het kind coachen en motiveren tijdens de training. Omdat de coachbegeleiding via de telefoon en via het internet wordt gedaan, kan de training gewoon thuis plaatsvinden.

De grote kracht van Cogmed is dat een hele specifieke centrale cognitieve functie intensief getraind wordt: het werkgeheugen. Een goed getraind werkgeheugen heeft een uitwaaierend effect op afleidbaarheid, volgehouden aandacht en allerlei schoolse vaardigheden.

September 2013

Cogmed en Kind-voorop.

Vanaf oktober 2013 verzorgt Kind-voorop ook cogmed trainingen.

Cogmed Werkgeheugen Training is een trainingsprogramma dat de concentratie en het werkgeheugen verbetert.

Voorbeelden van werkgeheugenproblemen zijn:

  • Hij/zij heeft moeilijkheden met het onthouden van lange instructies of een opeenvolging van instructies;
  • Hij/zij kan zich moeilijk concentreren op werk als hij/zij niet extreem gemotiveerd is;
  • Als er iets mis gaat wanneer bij het werk is hij/zij snel van slag;
  • Hij/zij is erg veeleisend – zo veeleisend dat alles veel tijd kost;
  • Hij/zij is vaak aan het dagdromen tijdens het werk ;
  • Hij/zij heeft problemen met het beginnen van een taak ;
  • Hij/zij heeft problemen met het onthouden van een geschreven tekst en moet het een paar keer opnieuw lezen voordat hij/zij het begrijpt;
  • Hij/zij heeft moeilijkheden met het oplossen van rekenopgaven waarbij het nodig is om veel informatie te onthouden.

Augustus 2013

Voor een goede start van het schooljaar raden wij aan de week zo duidelijk mogelijk vorm te geven voor uw kind. Een goed hulpmiddel vindt u hieronder; de gezinsplanner!

Juni 2013

Gezinsplanner;

Kind-voorop kalender

Zoals wij al eerder aangaven is rust en regelmaat voor kinderen erg belangrijk. Ook voorspelbaar zijn en overzicht geven aan kinderen is belangrijk. Zo worden zij niet overvallen door dingen die ineens anders gaan dan zij dachten. Mede daardoor hebben wij samen met de makers van www.organiseerjegezin.nl een aanbieding voor u als ouder!

Met de speciale kind-voorop kortingscode krijgt u 15% korting op de Kind-voorop gezinsplanner;

“Wat wij bieden is een geheel op maat gemaakte kalender op A3 of A4 formaat.

Onze kalenders zijn uitermate geschikt voor gezinnen met een drukke planning. Nooit meer een dubbele afspraak, nooit meer een afspraak vergeten en ieder gezinslid krijgt een eigen plek, met naam of zelfs een foto.

Geen duidelijke en overzichtelijke gezinsplanning kan vaak leiden tot onduidelijkheden binnen het gezin. Vaak zijn het juist de kinderen die veel behoefte hebben aan een overzichtelijke visuele en voorspelbare week.

Om dit te realiseren, hebben we een gezinsplanner ontwikkeld, die per week overzichtelijk, duidelijk en eenvoudig is.

Bij ons bepaalt U in welke maand de kalender ingaat!”

Bron; www.organiseerjegezin.nl

Bestel hier uw kalender en gebruik de kortingscode “kindvoorop”.

Mei 2013

 

 

 

 

Ishiharaplaat. Niet-kleurenblinden ontwaren hier het getal 74, mensen met dichromatisme of trichromatisme zien een 21.

 

 

Hoe overleef ik, als ouder, de basisschool?

Uw kind is vier en mag voor het eerst naar de basisschool. Dit is een grote stap. Niet alleen voor uw kind maar ook als ouder. Ieder kind is uniek maar op de basisschool worden er opeens eisen gesteld aan de ontwikkeling van uw kind. In eerste instantie ben je als ouder bezig met schooltijden, vriendjes, wat geef je mee als pauzehap, welke gymschoenen zijn handig etc. Een groot verschil is dat er ook een andere manier van contact tussen school en ouders is. Een leerkracht op 25 kinderen is heel wat anders dan een leidster op 12 peuters. Er wordt verwacht dat u op gezette tijden naar school komt voor rapportbesprekingen ed. In zo’n gesprek worden de sterke en zwakke kanten van uw kind toegelicht. Kanten die u, als ouders, misschien tot nu toe nog niet zag. U krijgt bijvoorbeeld te horen dat uw kind kan goed op zijn stoel te blijven zitten,  kan een verhaal navertellen, goed tellen, zelfstandig werken, goed rijmen,  goed bouwen, heeft leuk contact met andere kinderen en de leerkracht en kent de dagen van de week. Of uw kind heeft juist moeite met een of meerdere van deze dingen. Als uw kind moeite heeft met een van deze punten kan dat al een heel belangrijk signaal zijn. Natuurlijk is uw kind nog jong maar op tijd op de juiste manier begeleiden kan veel problemen eind groep 2 , begin groep 3 voorkomen. Ga in gesprek met de leerkracht, vaak zijn er veel manier om spelenderwijs met kind op school of thuis aan de slag te gaan.

Hierbij enkele spelletjes die leuk zijn om thuis te doen:

  • Ouderwetse gezelschapspelletjes. Hierbij leert uw kind begrijpen dat een spel regels heeft, op je beurt moet wachten, vaak speelt tellen een rol , aantal ogen op de dobbelsteen herkennen, informatie onthouden zoals bij memory, kunnen omgaan met winnen en verliezen. U hoeft uw kind dus niet altijd te laten winnen! Voorbeelden van gezelschapspelletjes zijn: Memory, Mens erger je niet, Halli Galli, Ganzenbord, Set!, Wie is het?, Pim Pam Pet, Ik leer… (jumbo), domino, Hoe laat is het.. Allemaal online of in de speelgoedwinkel te vinden.
  • Moderne spellen als; Tiptoi, Storio, apps voor op de tablets of telefoons. Via bol.com vind je veel leuke ideeën.
  • Spelletjes zoals: Ik ga op reis en ik neem mee.., Ik zie ik zie wat jij niet ziet, letterslang( maak een woord met de laatste letter van het vorige woord), Het verboden woord(beschrijf iets en de ander moet raden waar het om gaat), klapspelletjes.
  • Taakjes geven in het huishouden, bijv. tafel dekken, hoeveel lepels, vorken ed heb je nodig.
  • Een gezinsplanner (www.organiseerjegezin.nl ) waarbij de dagen van de week goed herkenbaar zijn, vergeet deze niet te benoemen. Deze zijn ook verkrijgbaar in leuke thema’s.
  • Puzzels.
  • (Na)Bouwen met Lego, Playmobiel, blokken, Kapla, Knex.
  • Educatieve posters ophangen.

April 2013 

 

Rekentuin

Alle kinderen van Kind-voorop krijgen een account in www.rekentuin.nl  van ons. Onze ervaringen en die van onze kinderen zijn erg positief, en worden gelukkig ondersteund door onderstaand artikel en onderzoek;

Rekentuin leidt tot betere rekenvaardigheden

Onlangs is een artikel gepubliceerd over een onderzoek met Rekentuin, uitgevoerd door een masterstudente en onderzoekers van de UvA en het Rekentuinteam.

Er werd onderzocht of oefenen in Rekentuin een positief effect had op de rekenvaardigheden en de emotionele beleving van rekenen. Bovendien werd onderzocht of het uitmaakt of een kind makkelijke of moeilijke sommen aangeboden krijgt. Eén van de resultaten was dat er inderdaad een verbetering van de rekenvaardigheden werd gevonden bij kinderen die speelden in Rekentuin. Hierbij een korte samenvatting van het artikel:

Als een kind negatieve gedachten en gevoelens rond rekenen ervaart, kan dat de ontwikkeling van rekenvaardigheden in de weg zitten. We veronderstelden dat die negatieve beleving veroorzaakt kan worden door falen met rekenen. We wilden onderzoeken of veel succes bij het maken van rekenopgaven een positief effect had op rekenangst, de competentiebeleving en de rekenvaardigheid.

Rekentuin maakt het mogelijk om kinderen veel successen te laten ervaren omdat het niveau van de opgaven wordt aangepast aan het niveau van het kind. Ook voor zwakke kinderen zijn er voldoende sommen die ze succesvol kunnen maken.

Voor het onderzoek werden kinderen ingedeeld in een conditie: makkelijk (90% kans op een goed antwoord), medium (75%) en moeilijk (60%). Eenmaal ingedeeld in zo’n conditie, maakten kinderen zes weken lang sommen op dit niveau in Rekentuin. Tenslotte was er een controleconditie: kinderen in deze conditie speelden niet in  Rekentuin.

In totaal 207 kinderen (groep 5-8) van twee scholen werden verdeeld over de controle conditie en de drie Rekentuincondities. Aan het begin en aan het eind van het onderzoek werden rekenangst, competentiebeleving en rekenvaardigheden vastgesteld. We hielden bij hoe vaak de kinderen speelden in Rekentuin.

 

De resultaten suggereren dat hoe meer succes kinderen ervaren, hoe gemotiveerder ze zijn om te oefenen, wat hun rekenvaardigheden verbetert. Er moet meer onderzoek worden gedaan naar het verbeteren van de emotionele beleving van rekenen, maar uit dit onderzoek lijken we de conclusie te kunnen trekken dat het zeer belangrijk is voor kinderen om successen te ervaren bij rekenen.

Maart 2013

Zittenblijven?!

Uw kind heeft het eerste halfjaar van dit schooljaar al achter de rug. Veel scholen spreken hun twijfel uit naar ouders; uw kind kan mogelijk niet door naar de volgende groep!

Heeft school voor dit jaar dan de hoop al opgegeven? Redt uw kind het met een extra jaar wel? Is zittenblijven bewezen effectief? Kan ik als ouder dit jaar nog wat doen?

Wanneer school twijfels uitspreekt, wil dat niet zeggen dat zij de hoop opgegeven hebben, zij hebben wel zorg om uw kind. Kinderen kunnen grote sprongen in hun ontwikkeling maken, hier hebben zij nu nog een aantal maanden de tijd voor. Standaard maken scholen hier een plan voor.

Een extra jaar geeft geen garanties, de redenen en invulling van het volgende jaar moeten erg goed en in overleg met ouders bekeken worden. Dit is maatwerk!

Zittenblijven is maar in enkele gevallen bewezen effectief. Naar alternatieven kijken en mogelijke oorzaken in beeld brengen is daarom erg belangrijk.

Bespreek met school het plan van uw kind; wat gaat school doen en wat kunt u thuis doen? Kind-voorop kan hier ondersteuning bij bieden.

Februari 2013

Toetsen

De hectische periode van de Cito toetsen van januari is achter de rug. De leerkrachten hebben van alle leerlingen een duidelijk beeld van de prestaties, zowel van de methode- als de methode ongebonden toetsen.

Heeft u in deze periode contact over uw kind met de leerkracht? Vraag hier dan naar deze resultaten, wanneer de resultaten tegenvallen, vraag dan wat u eventueel thuis kunt doen. Veel apps en computerprogramma’s kunnen ondersteuning bieden, maar ook samen lezen of de tafels oefenen biedt uw kind al veel ondersteuning.

Januari 2013

Mindmappen op een Beeld en Brein manier! Het maken van een mindmap kan een hoeveelheid tekst overzichtelijk weergeven in een beeld, dat door het kind zelf gemaakt is. Hierdoor kan het kind de informatie veel beter onthouden en reproduceren wanneer dat nodig is. Wij gebruiken mindmappen ook bij begrijpend lezen, de belangrijkste onderdelen uit de tekst gaan we samen met het kind weergeven in een mindmap. De kinderen zijn zo  lekker praktisch aan de slag met een theoretisch vak als begrijpend lezen.

 

 

 

 

 

December 2012

Uw kind zit nu halverwege het schooljaar, zo rond de krokusvakantie ligt de helft van het schooljaar. Wanneer er nu tekenen zijn van zorg, is het belangrijk niet te lang te wachten met het zoeken van hulp. Dat kan huiswerk, software of remedial-teaching zijn. Remedial-teaching of bijles hoeft niet de rest van het schooljaar te duren. Vaak zijn 8 tot 10 behandelingen voldoende om uw kind net even dat steuntje in de rug te geven, zodat het op school weer lekkerder loopt.

November 2012

Krijgt u van school signalen van spellingproblemen (bijv. op het rapport of uw kind krijgt regelmatig huiswerk mee) bij uw kind of ziet u thuis dat uw kind veel spellingfouten maakt en vraagt u zich af of dit wel  normaal is?

•Ja,  u krijgt signalen van school: ga door middel van een gesprek op school na welke problemen, op welke manier, geoefend moeten worden. Ga daarna aan de slag met de praktische tips hieronder.

•Ja,  u ziet dat uw kind veel spellingfouten maakt: ga in  gesprek met school . En vraag of extra oefening of ondersteuning nodig is. Indien dit het geval is kunt u aan de slag met de praktische tips , welke u hieronder vindt.

•Nee: fijn, uw kind heeft blijkbaar geen spellingproblemen op school. Ieder jaar komen er echter nieuwe spellingcategorieën bij. Blijf wel alert!

Praktische tips:

  • Iedere school werkt met een spellingmethode, iedere methode werkt met ‘woorden van de week’. De kinderen werken de hele week aan 1 of meerdere spelling categorieën, elke categorie heeft een eigen regel.
  • Gebruik dezelfde regels ook bij het maken van huiswerk.
  • Vraag aan school of de woorden van de week iedere week gemaild kunnen worden. Zet deze woorden in Wrts.nl of Bloon.nl, zodat uw kind deze woorden op de computer kan oefenen.
  • Oefen dezelfde woorden ook spelenderwijs, wees hierbij creatief.

Hieronder enkele voorbeelden; hang de regel of een moeilijk woord op een gekleurd kaartje op een centrale plek in het huis, galgje met de woorden van de week, een teken afspreken als een woord van de week genoemd wordt, woorden spellend aan elkaar zeggen, woorden laten raden die achterstevoren gespeld worden.

Mocht u moeite hebben om uw kind te motiveren, of boekt uw kind weinig vooruitgang? Dan is het raadzaam om verder te kijken, mogelijk is er sprake van hiaten in de spellingontwikkeling of heeft uw kind professionele begeleiding nodig. Neem dan vrijblijvend contact met ons op.

Oktober 2012

Een goede voorbereiding op de Cito toetsen

Vaak wijken de Citotoets uitslagen erg af van de toetsgegevens van de methode gebonden toetsen van school. Wij krijgen dan de vraag of wij de Cito toetsen willen oefenen met kinderen. Natuurlijk is het niet goed om de echte Cito toetsen te oefenen.

De manier waarop vragen gesteld worden op de Cito toetsen zijn vaak anders dan de kinderen op school leren, deze manier van vragen stellen kan wel geoefend worden. Kinderen kunnen bij toetsen in de stress schieten en dichtslaan, tussendoor doen wij ontspannings- en concentratieoefeningen. De kinderen zijn dan goed voorbereid op de toetsen en kunnen nu goed laten zien wat ze in huis hebben.

Geef uw kind nu op om goed voorbereid te zijn op de Cito toetsen!

September 2012

Hoog- of meerbegaafd?!?

Gemiddeld intelligente mensen hebben een IQ tussen de 90 en 110. Heb je een IQ tussen 111 en 120 kun je spreken van een boven gemiddelde intelligentie. Tussen 121 en 130 spreken we van meerbegaafd en boven de 130 hoogbegaafd.

Bij meer- en hoogbegaafde mensen zie je vaak dat prikkels vanuit de zintuigen sneller binnenkomen en verwerkt worden. Het denken gebeurt op meerdere gebieden tegelijkertijd en over het algemeen in beelden. Kinderen sluiten soms sociaal (emotioneel) niet goed aan bij leeftijdsgenoten.

Meer- en hoogbegaafde kinderen lopen op school vaak tegen problemen aan. Te veel prikkels kunnen leiden tot concentratie-, werkhoudings- en/of gedragsproblemen. Prestaties kunnen tegenvallen en niet aan het verwachtingspatroon behorende bij het IQ voldoen.

Doordat deze kinderen op meerdere gebieden tegelijkertijd en in beelden denken, komen ze vaak rommelig en chaotisch over. Om aan te kunnen sluiten bij deze manier van (beeld)denken, is het goed dat deze kinderen het talige en auditieve aanbod leert om te zetten naar beeldend aanbod.

Beeld en Breintraining sluit goed aan bij deze begaafde kinderen en kan perspectief bieden. Zeker omdat het sociale aspect ook in de trainingen belicht wordt.

Augustus 2012

Sinds de zomer kunt u ons ook terugvinden op de placemats van de Theetuin in Ridderkerk en de Palm Party House in Zwijndrecht.

Reacties zijn gesloten.